(+371) 6735 0349 / (+371) 2774 4440

(+371) 6735 0349 / (+371) 2774 4440

Pēc pieteikuma saņemšanas mūsu koordinatori ar Jums sazināsies un visu noprecizēs.

Pieteikumu forma

Pēc pieteikuma saņemšanas mūsu koordinatori ar Jums sazināsies un visu noprecizēs.

VALODU KURSI | DATORU KURSI

Atvērts bloga ieraksts

Desmit lietas, ko labs runātājs nekad neteiks!

 

Ir grūti pārvarēt uztraukumu un iegūt klausītāju pārliecību par tavu prezentāciju, tas jāspēj izdarīt, jo pazaudēt auditorijas uzmanību jau pirmajās prezentācijas minūtēs ir vēl vieglāk. Lai būtu pārliecināts, ka nepazaudēsi uzmanību jau pirmajās minūtēs, iesakām turēties pie mūsu sniegtajiem padomiem un lietām, kuras nedrīkst teikt jūsu prezentācijas laikā.

1. „Es esmu noguris / paģirains / miegains.”

Vienā no piecām prezentācijām jebkurā konferencē sākas ar vārdiem: „Tikai vakar uzzināju, ka man būs jāpiedalās konferencē,” vai „Esmu patiešām noguris no ceļojuma,” vai kādu citu neveiklu attaisnojumu, ko neviens nevēlas dzirdēt. Auditorija vienkārši vēlas redzēt visu to labāko, ko vari piedāvāt. Ja jūs jūtaties slikti un neesat gatavs uzstāties, tad varbūt nepieciešams prezentāciju atcelt vai iedzert espreso un pārvarēt to!

2. „Vai jūs mani dzirdat? Jā, dzirdat!”

Šādi savas prezentācijas sāk ļoti daudz cilvēku. Viņi trīs reizes pieklauvē pie mikrofona, iekliedz tajā „Vai jūs aizmugurē dzirdat mani?” un neveikli smaida, kad saprot, ka visi viņu dzird, bet neviens ne paceļ roku, ne citādi reaģē.

Tas nav tavs pienākums pārbaudīt mikrofonu un skaļruņu skaļumu. Tur ir cilvēki, kas par to atbild, bet, ja nav, tad pārbaudīt aparatūru jau pirms savas uzstāšanās un pirms zālē ir sanākuši cilvēki. Bet, rodoties sajūtai, ka mikrofons nestrādā, vienkārši atslābinies, pie sevis izskaiti līdz trīs un mēģini vēlreiz. Ja joprojām domā, ka ar skaņu nav viss kārtībā, tad mierīgi aizej līdz skatuves malai un pasākuma vadītājam (vai tehniskajam darbiniekam) palūdz, lai pārbauda mikrofonu tavā vietā.

Kopumā galvenais ir pasmaidīt klātesošajiem un izskatīties pārliecinātam, tad kļūt mierīgām un vienkārši uzgaidīt, kamēr problēma tiek atrisināta.

3. „Es jūs neredzu, jo gaismas ir pārāk spožas.”

Jā, kad atrodaties uz skatuves gaismas ir ļoti spožas un karstas, un tev ir grūti redzēt auditoriju. Bet tas nenozīmē, ka viņiem tas ir jāzina. Vienkārši skaties tumsā, bieži smaidi un jūties kā mājās. Savukārt, ja vēlies redzēt auditoriju tuvumā, tad vari brīvi pārvietoties pa zāli, ieejot skatītāju zonā.

Nekādā gadījumā neaizsedz vai nesamiedz acis, lai ieraudzītu cilvēkus. Pieklājīgi būtu lūgt gaismotājam, lai samazina apgaismojumu, ja vēlaties klātesošajiem uzdot kādu jautājumu vai saskaitīt paceltās rokas. Pavisam lieliski būtu, ja pirms uzstāšanas tu pabrīdinātu gaismotāju, ka prezentācijas laikā būs brīži, kad tev būs nepieciešams redzēt savu auditoriju un ka tu lūgsi samazināt apgaismojumu, kas ir vērsts pret tevi.

4. „Vai jūs varat izlasīt tekstu?”

Svarīgs noteikums ir tas, ka teksta izmēram ir jābūt divreiz lielākam par auditorijas vidējo vecumu. Vienu vārdu sakot, ja paredzat, ka auditorijas vidējais vecums būs 40 gadi, tad fonta izmēram ir jābūt vismaz 80 pikseļi.

Ja teksta izmērs būs 80 pikseļi, tad tu vienā slaidā nevarēsi ierakstīt pārāk daudz teksta. Tā ir ļoti laba lieta, kas arī noved mūs pie nākamā noteikuma.

5. „Es nolasīšu šo slaidu skaļi.”

Nekad, nekad, nekad neveidojiet slaidus ar ļoti gariem tekstiem, kuru lasīšanai cilvēkiem jāvelta laiks. Un, ja jūs to tomēr darāt, tad nekādā gadījumā nelasiet tos skaļi.

Labākais veids, lai pazaudētu klātesošo uzmanību, ir pievienot pārāk daudz tekstu slaidiem. Kas notiek, kad slaidā ir vairāk par četriem vārdiem? Cilvēki sāk to lasīt. Kas notiek, kad viņi sāk lasīt? Nekavējoties pārstāj klausīties.

Izmanto tikai īsus virsrakstus slaida nosaukumos un visu tekstu, ko auditorijai būtu nepieciešams izlasīt, iegaumē no galvas. Bet, ja nepieciešams prezentācijā iekļaut, piemēram, trīs teikumu citātu, tad paziņo, ka ikvienam ir jāizlasa šis citāts. Pēc šī paziņojuma ieturi sešu līdz desmit sekunžu pauzi, kuras laikā klātesošie to tik tiešām varētu izlasīt.

6. „Izslēdziet savus telefonus / datorus / planšetdatorus.”

Ir pagājis tas laiks, kad tu varēji lūgt auditorijai izslēgt visas savas mobilās ierīces. Mūsdienās cilvēki tvīto interesantus citātus, kas ceļ tavas prezentācijas vērtību, vai veic piezīmes savā IPadā. Vai vienkārši spēlē Solitaire, vai pārbauda savu Facebook profilu

Tu vari lūgt, lai klātesošie uzstāda saviem telefoniem klusuma režīmu, un sagatavot savu prezentāciju tik pārliecinošu un interesantu, ka viņi paši aizvērs savus datorus, lai nepalaistu garām nevienu sekundi no tavas prezentācijas.

Pieprasīt uzmanību nav efektīvi, tā ir jānopelna.

7. „Jums nav nepieciešams neko pierakstīt vai fotografēt, jo prezentācijas būs pieejamas tiešsaistē.”

Tas ir forši, ka vēlāk prezentācija būs pieejama internetā, bet zinot nosacījumu, ka slaids nav pārpildīts ar tekstu (skatīt 5. slaidu), auditorijai nebūs praktiski nekādas jēgas no tavas augšupielādētās prezentācijas, ja tie paši nebūs veikuši piezīmes.

Daudziem cilvēkiem rakstīšana ir vieglākais veids, lai atcerētos dzirdēto. Ļauj cilvēkiem darīt, ko vien tie vēlas, tavas prezentācijas laikā.

8. „Ļaujiet man atbildēt uz šo jautājumu.”

Protams, ka tas ir lieliski, ja jūs atbildat uz jautājumu uzreiz, bet tev ir nepieciešams pirms tam izdarīt kaut ko ļoti svarīgu. Bieži ir tā, ka jautājums no auditorijas ir labi dzirdams tev, bet nav dzirdams pārējiem klātesošajiem. Tāpēc vispirms pasaki, ka „es atkārtošu jautājumu, lai visi klātesošie to dzird,” tad atkārto jautājumu un atbildi uz to.

Plus, kad tu atkārto jautājumu, tev ir dots papildus laiks, lai sagatavotu sev vēlamu un precīzu atbildi.

9. „Es centīšos īsi un ātri.”

Šis solījums nevienam neinteresē, bet tieši ar šiem vārdiem tiek sāktas ļoti daudzas prezentācijas. Auditorijai tik tiešām neinteresē, cik gari vai īsi tu izteiksies. Atnākušie cilvēki ir veltījuši laiku un vēlas būt informēti, iedvesmoti vai guvuši kaut kāda cita veida labumu. Tu vari sacīt, ka „Šī prezentācija mainīs tavu dzīvi” vai „Šī prezentācija ir paredzēta 30 minūtes ilga, bet es iekļaušos 25 minūtēs, lai jūs varētu iedzert kafiju agrāk, nekā paredzēts.”

Tad vienīgais, kas tev ir jādara, jātur šis solījums, kas noved mūs pie pēdējā padoma.

10. „Ir beidzies laiks? Ko? Man vēl ir 23 slaidi.”

Ja tu neesi sagatavojies prezentācijai un tev ir nepieciešams vairāk laika, nekā paredzēts, tad tavu uzstāšanos varētu nosaukt par pilnīgu izgāšanos. Tev ir jāsagatavojas pirms prezentācijas: jāizmēģina tā noprezentēt un samazināt slaidu skaitu vai sakāmo tekstu, lai iekļautos tev piešķirtajā laikā.

Vēl labāk, ja tu prezentāciju pabeidz piecas minūtes ātrāk un pajautā, vai klātesošajiem nav jautājumu. Ja viņiem nav radušies jautājumi, tad aicini tos uz kafijas galdu, kur būs iespēja aprunāties ar tevi aci pret aci. Beidzot savu prezentāciju piecas minūtes ātrāk, tu iegūsi klātesošo cieņu un pateicību, bet noturot tos piecas minūtes ilgāk, nekā iepriekš norādīts, tu tos vari sakaitināt un radīt negatīvas asociācijas ar tevi un tavu prezentāciju.

Secinājums: nāc uz prezentāciju sagatavojies, esi tu pats, bet tajā pašā laikā savas nozares profesionālis. Klātesošie tevi iemīlēs, ja tu būsi tiešs, nopietns (protams, ka prezentācijas laikā drīkst arī pajokot) un neizšķērdēsi viņu atvēlēto laiku.